Български инспектори по труда се включиха като наблюдаващи в съвместни проверки в Гърция и Белгия, проведени през м. май 2024 г. в рамките на Седмицата на действието, посветена на автомобилния транспорт. Инициативата се организира от Европейския орган по труда (ЕОТ), чиито представители също участваха в проверките.
В Гърция те се осъществиха на контролни пунктове на републикански пътища в градовете Атина и Солун. Водещият контролен орган на съвместната акция, в която се включиха и инспектори по труда на Гърция и представители на Единния осигурителен фонд в страната, беше Пътната полиция. При контрола акцентът беше поставен върху автомобили с дигитален тахограф, автомобили с български номера и гръцки шофьори. По отношение на трудовото законодателство гръцките инспектори по труда проверяваха времето за управление и почивка, извънредния труд и трудовите възнаграждения.
В обсега на контрола попаднаха и двама български работодатели. Установените при едното дружество нарушения са свързани с разпоредбите, касаещи командироването. При другото е констатирана манипулация на тахографа, каквато е имало и при предишна проверка, както и нарушения по обезопасяване на превозния товар, вследствие на което регистрационните номера на товарния автомобил и ремаркето бяха свалени до заплащане на наложените глоби и обезопасяване на товар.
Проверките в Кралство Белгия се извършиха в град Антверпен на паркинг за товарни автомобили. В тях се включиха службите за социална инспекция и за социално разузнаване и разследване в Белгия, както и представители на контролни органи от Румъния, Полша и Литва. Контролът се осъществи под надзора на трудов прокурор, като акцентът бе върху спазването на социалното законодателство.
По данни, предоставени от белгийските контролни органи, за един ден са проверени 202 товарни автомобила, включително на български фирми. При една от тях е установено, че на шофьора не е осигурено подходящо място, на което да прекара седмичната си почивка. Общо са констатирани 135 нарушения по отношение на седмичната почивка на водачите и неспазване задължението от страна на работодателя да осигури им осигури място извън камиона, където да прекарат седмичната си почивка. Установени са 70 нарушения относно задължението за връщане на камионите в държавата на пребиваване на компанията поне на всеки 8 седмици.
Наложени са глоби и са запечатани по административен път три ремаркета поради опасност за общественото здраве и безопасност.