№ 804 в Административния регистър

Наименование: Издаване на нова трудова книжка.

Уникален идентификатор на услугата в Административния регистър: 804.

Правно основание: §24, ал. 2 от Преходни и Заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на кодекса на труда (Обн. – ДВ, бр. 85 от 2023 г.)

Заявител: Физически лица – титуляри по загубената или унищожена трудова книжка.

Орган, който предоставя услугата: Директор на дирекция „Инспекция по труда“ (Д ИТ), отговаряща за областта на Р България, на територията на която заявителят има адресна регистрация по постоянен или настоящ адрес.

Информация за контакт и работно време на дирекциите „Инспекция по труда“ в областните градове на Р България: https://www.gli.government.bg/bg/map-directorates

Необходими документи:

  1. Заявление-декларация за издаване на нова трудова книжка (по образец).
  2. Документи, удостоверяващи придобит трудов стаж до 01.06.2025 г.:
    • Удостоверения, издадени от работодателите, при които заявителят е работил преди и до 01.06.2025 г., издадени въз основа на изплащателни ведомости или партидни книги или други документи, удостоверяващи време, което се признава трудов стаж по Кодекса на труда. В удостоверението следва да са посочени:
      • дата на постъпване и дата на прекратяване на трудовото правоотношение (за трудови правоотношения, съществували към 01.06.2025 г. вместо дата на прекратяване се посочва дата 01.06.2025 г.);
      • длъжност(и), на която(ито) е бил назначен работникът (когато по едно трудово правоотношение работникът е работил на различни длъжности, в удостоверението следва да се изпишат всички длъжности, като се посочи времето, през което е заемана съответната длъжност);
      • продължителност на работния ден (посочва се когато работникът за времето на съществуване на трудовото правоотношение или през част от него е работил на непълен работен ден);
      • зачетен трудов стаж на работника за времето на съществуване на трудовото правоотношение или до 01.06.2025 г.;
      • време, което не се признава за трудов стаж, когато е налице такова (от коя до коя дата);
      • посочване на първичните документи, съхраняващи се при работодателя, въз основа на които са вписани данните в удостоверението (изплащателни ведомости и др.)

        Важно: Удостоверението може да бъде издадено и предоставено на работника на хартиен носител с подпис на управителя или да бъде издадено като подписан с квалифициран електронен подпис документ.
    • Удостоверения за трудов стаж, издадени от Териториално поделение на Националния осигурителен институт (ТП на НОИ), въз основа на приетите в ТП на НОИ документи на прекратени осигурители без правоприемник.

      Важно: Удостоверението може да бъде издадено и предоставено на работника на хартиен носител с подпис на длъжностно лице и положен върху него печат на ТП на НОИ или със заверка от ТП на НОИ „Вярно с електронно подписания оригинал“ или да бъде издадено като подписан с квалифициран електронен подпис документ.

    • Други документи, удостоверяващи време, което се признава за трудов стаж по Кодекса на труда - осигурителна книжка, занаятчийско-осигурителна книжка и документи, удостоверяващи време, което се признава за трудов стаж съгласно чл. 354 от Кодекса на труда.

  3. Закупена от книжарница трудова книжка

Образци на формуляри: Заявление-декларация за издаване на нова трудова книжка и Примерен образец на удостоверение от работодател може да намерите на адрес: https://www.gli.government.bg/bg/node/6349

Ниво на предоставяне на услугата/режима по електронен път: Услугата/режимът е електронно-административна услуга/режим от 2-то ниво (информация за услугата/режима е налична в Административния регистър и на интернет страницата на ИА ГИТ, публикувани са и образци на заявления и други документи по заявяването й).

Нормативно изискване за предоставяне на услугата на хартиен носител: §24, ал. 2 от Преходни и Заключителни разпоредби към ЗИД на КТ (Обн. – ДВ, бр. 85 от 2023 г.)

Начини на заявяване на услугата/режима:

  1. На място в Център за административно обслужване на ИА ГИТ:
    • Писмено: Подписано от работника заявление-декларация, придружено с нова трудова книжка и документите, удостоверяващи трудовия стаж до 01.06.2025 г., се подават в Дирекция „Инспекция по труда“, отговаряща за областта на Р България, на територията на която заявителят има адресна регистрация по постоянен или по настоящ адрес. Подписаните с квалифициран електронен подпис документи, удостоверяващи трудов стаж на заявителя, се предоставят записани на електронен носител (CD, DVD или флаш-памет).
    • Устно - При устно заявяване на услугата в Центъра за административно обслужване на нашата дирекция, служителят на дирекцията съставя протокол за устно заявяване на услуга, който се подписва от служителя и от заявителя и замества заявлението-декларация. Към протокола се прилагат документите, удостоверяващи трудовия стаж на заявителя преди 01.06.2025 г. и новата трудова книжка. Подписаните с квалифициран електронен подпис документи, удостоверяващи трудов стаж на заявителя, се предоставят записани на електронен носител (CD, DVD или флаш-памет).
  2. По пощата или чрез лицензиран пощенски оператор - Подписано от заявителя заявление-декларация, придружено с нова трудова книжка и документите, удостоверяващи трудовия стаж до 01.06.2025 г., се изпращат по пощата или чрез лицензиран пощенски оператор адресирани до Дирекция „Инспекция по труда“, отговаряща за областта на Р България, на територията на която заявителят има адресна регистрация по постоянен или по настоящ адрес. Подписаните с квалифициран електронен подпис документи, удостоверяващи трудов стаж на заявителя, се предоставят записани на електронен носител (CD, DVD или флаш-памет).

Начини за получаване на новата трудова книжка от заявителя:
В заявлението-декларация заявителят следва да посочи по какъв начин желае да получи новата си трудова книжка:

  1. На място в Центъра за административно обслужване на Дирекция „Инспекция по труда“, пред която е заявена услугата.
  2. По пощата или чрез лицензиран пощенски оператор на посочен от заявителя в заявлението-декларация адрес за кореспонденция.

Срок на действие на документа: - Няма.

Срок за изпълнение на услугата: - До 7 дни, съгласно чл. 57, ал. 4 от Административнопроцесуалния кодекс.

Такси/цени за услугата: - Няма

Орган, осъществяващ контрол върху дейността на органа, предоставящ услугата: - Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“

Предметна област, за която се отнася услугата/режима: - Трудови правоотношения.

Електронен адрес за предложения във връзка с услугата/режима: - Предложения във връзка с услугата могат да се правят чрез Е-форма за обратна връзка: https://www.gli.government.bg/bg/form/contact или на електронната поща на Агенцията: info@gli.government.bg

Електронен адрес за предложения във връзка с облекчаване на режима: - Предложения във връзка с облекчаване на режима могат да се правят чрез Е-форма за обратна връзка: https://www.gli.government.bg/bg/form/contact) или на електронната поща на Агенцията: info@gli.government.bg