Главна инспекция по труда изгради успешно нова информационна система

Чрез проект, финансиран по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, се подобрява както инспекционната дейност на Агенцията, така и обслужването на гражданите

Възможност за по-ефективно планиране и организиране на контролната дейност осигурява на Главна инспекция по труда успешно изградената и внедрена нова информационна система на Агенцията. Благодарение на нея се разширяват и услугите, предоставяни на граждани и работодатели по електронен път. Това стана ясно на заключителна пресконференция за представяне на резултатите от проект BG051P0001-6.1.06 “Повишаване ефективността на контролната дейност на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“. Проектът е с общ бюджет 4 885 850 лв. и се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007 - 2013 г.” на Министерството на труда и социалната политика, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз.

Благодарение на информационната система ръководството на ИА ГИТ вече получава актуална информация за дейността на всички дирекции и има възможност да проследява динамиката на контролната дейност. На инспекторите системата осигурява бърз достъп до необходимата информация за планирането, подготовката и извършването на проверките, както и за осъществяване на по-навременен последващ контрол. Възможността за въвеждане на по-детайлизирана информация относно нарушенията в проверените предприятия позволява дейността на Агенцията да се планира още по-ефективно, като се насочва приоритетно и своевременно към най-проблемните обекти за контрол.

„Така разработената информационна система ще даде възможност за единното прилагане на законодателството във всяко място на контрол, във всяко предприятие в страната, така че да гарантираме качество на инспекционната дейност“, отбеляза заместник-министър Гълъб Донев един от положителните ефекти на системата по време на пресконференцията.

При използване на електронните услуги на ИА ГИТ е необходимо еднократно посещение в регионалната дирекция „Инспекция по труда“, за да се подаде заявление за потребителска регистрация. Това се прави с цел гарантиране на личните данни на потребителя. За използването на електронно-административните услуги е необходим единствено електронен подпис. Информация за услугите, които Агенцията предоставя по електронен път, както и за начина на използването им, може да бъде открита на сайта на ИА ГИТ, в секцията „Административно обслужване“, „Е-услуги“ http://www.gli.government.bg/page.php?c=67

Изключителна устойчивост на проекта гарантира фактът, че информационната система отговаря на изискванията за оперативна съвместимост. Това позволява интегрирането й с други информационни системи, за да се получава по служебен път информация от другите институции. Системата може и да се допълва с нови модули.

„Считам, че една от основните цели на администрацията е да подпомага гражданите и работодателите, не да съществува за себе си и да им създава множество административни пречки. И мисля че Главна инспекция по труда е една от агенциите на министерството, която в последните няколко години наистина демонстрира по-бързо и добро обслужване и на работодатели, и на бизнес“, заяви заместник-министър Зорница Русинова, която също участва в пресконференцията.

По проекта са осъществени и други дейности, гарантиращи сигурността на информацията. Разработени са и внедрени системи за управление на качеството на контролната дейност и за управление на информационната сигурност. За инспекторите по труда са организирани няколко обучения по различни теми, за да могат те да използват най-ефективно функционалността на системата.

„Може да се каже, че благодарение на този проект на Главна инспекция по труда електронното правителство на България е направило една крачка напред“, отбеляза инж. Румяна Михайлова, изпълнителен директор на ИА ГИТ.

Презентация: ppt.gifFinal_pres_InfoDay_07.ppt (624.5 KB)