Инспекцията по труда - институцията с над 100-годишна история

На 3 ноември Инспекцията по труда ще посрещне своя празник за 108-ми път, което я прави една от най-старите институции в България. На този ден през 1907 г., с указ на княз Фердинанд, е създаден Инспекторатът по труда, който получава правомощия да следи за 'прилагането на законите, правилниците и наредбите по индустрията, търговията, занаятите и по протекцията на работниците'. Първият български закон в областта на безопасността и хигиената на труда е приет през 1917 г. Контролът за неговото спазване е възложен на Инспектората по труда към Министерството на земеделието и търговията. Законът действа чак до 1951 г., когато е приет Кодекс на труда, който по същество е сборник от нормативни актове.

Днес институцията, която има правомощия да упражнява контрол по спазване на трудовото законодателство в България, е Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ към Министъра на труда и социалната политика.

Мисията на Главна инспекция по труда е да осъществява контрол за защита на трудовите и служебните права на работещите и да налага единно прилагане на трудовото законодателство в българските предприятия. За изпълнението й Агенцията се опитва да работи постоянно за подобряване организацията на дейността си с цел по-ефективно планиране, по-точно идентифициране на рисковите обекти на контрол.

С цел уеднаквяване на практиките по осъществяване на контрола при прилагане на трудовото законодателство постоянно се организират обучения за инспекторите и се изготвят инструкции и указания. Отчитат се всички негативни тенденции на пазара на труда и се предприемат мерки за ограничаването им не само чрез засилени проверки, но и чрез информиране и консултиране.

Приоритет и на контролната дейност е подпомагането на работодателите в прилагането на законодателството, а не принуждаването им чрез санкциониране. Едва в 4.3% от нарушенията инспекторите издават актове, от които следва налагането на глоби, показват данните за деветте месеца на 2015 г. В огромната част от случаите се издават задължителни за изпълнение предписания с определен срок, с които се дава възможност на работодателите да отстранят нарушенията, без да търпят финансови санкции. Статистиката показва, че от установените към 170 600 нарушения за периода, са дадени почти 165 900 задължителни за изпълнение предписания и са издадени само 7160 акта. Те се издават, когато пряко са застрашени животът и здравето на работещите и или им се отнемат социални права.

За повишаване ефективността на дейността на Агенцията в условията на икономическа криза, Главна инспекция по труда активно работи по проекти по оперативни програми с цел осигуряване на финансов ресурс. По проект, финансиран по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, в Агенцията вече е внедрена интегрирана информационна система. Тя осигурява на инспекторите бърз достъп до необходимата им информация, за да планират своевременни проверки в най-рисковите обекти на контрол. Осигурява им достъп до практиките в другите дирекции в страната, което също подпомага единното прилагане на законодателството във всяко предприятие в страна - важна предпоставка за качеството на контролната дейност. На ръководството системата осигурява актуална информация за дейността на всички дирекции и има възможност да проследява динамиката на контролната дейност.

От 2014 г. за работодателите в 30 рискови сектори са на разположение кодекси за добри практики, интерактивни инструменти за оценка на риска, профили за безопасност и здраве при работа. Материалите са подходящи за обучение по безопасност и здраве при работа и подпомагат работодателите, като им предоставят информация как най-ефективно могат да прилагат законодателството. Те също са разработени от Агенцията по проект, финансиран по оперативната програма „Развитие на човешките ресурси“ и са свободно достъпни през специално създадения сайт.

И през новия програмен период ИА ГИТ ще работи за привличане на европейски ресурс за повишаване на ефективността на дейността си. Голямо предизвикателство пред контрола от страна на Инспекцията е пълното отваряне на трудовия пазар за български граждани и все по-засилената мобилност. Повишаването на капацитета на институцията за осъществяване на този специализиран контрол е друг неин приоритет при търсенето на финансиране.

Инспекцията по труда в дати

1907 г. – Закон за Инспектората по труда в България – утвърден с указ № 182 на Княз Фердинанд І, от 03.11.1907 г. (обн. ДВ бр. 238/1907 г.)

1917 г. – Закон за хигиената и безопасността на труда – утвърден с указ № 25 на Княз Фердинанд І, от 01.06.1917 г. (обн. ДВ бр. 129/1917 г., изм. и доп.)

1951 г. – Кодекс на труда – отменя Закона за хигиената и безопасността на труда от 1917 г. Съгласно чл. 4, на профсъюзите се дава право да изграждат инспекции по охрана на труда (обн. в. “Известия”, бр. 91/1951 г.)

1951 г. – Закриване на Министерство на труда и социалните грижи (Закон за отменяване на всички закони, издадени до 9.09.1944 г., обн. ДВ бр. 93/1951 г.)

1966 г. – Закон за Инспекцията за надзор по безопасност на труда към Министерски съвет (обн. ДВ бр. 52/1966 г.)

1973 г. – Закон за предоставяне на Българските професионални съюзи контрола по охрана на труда (обн. ДВ 53/1973 г.)

1986 г. – Нов Кодекс на труда. Съгласно чл. 399, ал. 1 професионалните съюзи, упражняват цялостен контрол за спазване на трудовото законодателство във всички отрасли и дейности (обн. ДВ бр. 26 и 27/1986 г., изм. и доп.)

1991 г. – Създадена е Държавна инспекция по труда към Министерството на труда и социалните грижи с ПМС № 193 от 02.10.1991 г. (обн. ДВ бр. 83/1991 г., изм. и доп.)

1992 г. – Закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда. С промяна в чл. 399 държавата си възстановява контрола по спазване на трудовото законодателство (обн. ДВ бр. 100/1992 г.)

1992 г. – Преобразуване на Държавна инспекция по труда в Главна инспекция по труда с ПМС № 270 от 30.12.1992 г. (обн. ДВ бр. 4/1993 г., изм. и доп.)

2000 г. – Преобразуване на Главна инспекция по труда в Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда” с ПМС № 92 от 26.05.2000 г. (обн. ДВ бр. 44/2000 г.).

2002 г. – Възлагане на Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда” на специализираната контролна дейност по насърчаване на трудовата заетост с постановление № 35 на Министерския съвет за изменение и допълнение на Устройствения правилник на ИА “ГИТ” (обн. ДВ 19/2002 г.).

2003 г. – Възлагане на ИА “ГИТ” на специализираната контролна дейност по спазването на законодателството, свързано с държавната служба (контрола се осъществява от държавни инспектори) – постановление № 77 на МС, ДВ, бр. 36/2004 г.

2006 г. – Прехвърляне на специализираната контролна дейност по спазването на законодателството, свързано с държавната служба от ИА “ГИТ” към Министерство на държавната администрация (ДВ, бр. 54 от 2006 г.)

2010 г. – Възлагане на специализираната контролна дейност по спазване на законодателството, свързано с изпълнението на държавната служба, и задълженията на страните по служебното правоотношение на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда”.